Mange forældre oplever, at deres barn reagerer med vrede, frustration eller simpelthen nægter at samarbejde, når han/hun skal slippe en’ aktivitet og gøre noget andet. Det kan f. eks. være at stoppe en leg eller et spil på IPad, i situationer, hvor I skal spise, barnet skal i institution/skole eller ved sengetid.
Dit barns hverdag kan indeholde mange overgange. Overgange, hvor barnet må slippe en leg/en fordybelse. Nogle steder og på nogle dage, er der flere skift, end på andre. Alt efter, hvad der skal ske og hvordan dagen er planlagt.

I løbet af dagen, er der naturligvis overgange. Nogle mere eller mindre nødvendige og naturlige. Andre vælger vi selv til og fra. Det er i forbindelse med f. eks. indkøb, ferier, weekendture, kulturoplevelser, oplevelsesparker, sport, div. foreningstilbud, arrangementer i institution/skole, familie…

Når du oplever, at overgange giver anledning til gentagne/daglige konflikter, kan du overveje følgende:

Anerkend barnets behov.

Er der i dit barns hverdag for mange overgange. Er der flere skift end dit barn mestre at rumme? Kan du reducere antallet? Og derved hjælpe dit barn i balance?
Har du et særligt sensitivt barn, der i udpræget grad, har brug for ro til fordybelse, så kan mange skift virke meget forstyrrende og i værste fald give anledning til unødig stress.


Vær tydelig.

Spørg ikke dit barn om han/hun f. eks. vil med hjem, slukke hans/hendes IPad, tage jakken på, børste tænder, hvis det er noget du reelt bestemmer.
Du risikerer at få et nej. Sig i stedet: “Ja, jeg forstår godt at du gerne vil…. Nu skal vi hjem/ spise/børste tænder…”.


Forbered

Når det drejer sig om det lidt større barn(skolebarn), kan du med fordel fortælle barnet, hvor lang tid der er inden, noget nyt skal ske. Det kan give barnet en god fornemmelse af, at være i kontrol med situationen.


Giv en lille forklaring.

Særligt sensitive børn, kan ofte have brug for en lille kort forklaring – hvad og hvorfor? Hvis ikke tingene giver mening for barnet, har det svært ved, at samarbejde med dig. Det giver tryghed, at kunne forstå – og igen, det kan give barnet en god fornemmelse af, at være i kontrol med situationen.